Skip to main content

Várandósság alatt segít a kismamatorna

Sok kismamában felmerül a kérdés, növekvő pocakkal vajon mozoghat-e és ha igen, mit és hogyan. Segítünk.

Mikor és mennyit érdemes várandósan sportolni?

Az első trimeszter mindig kritikus a baba fejlődése szempontjából, ezért ekkor az intenzívebb mozgás nem ajánlott. Helyette azt szoktuk javasolni, hogy a kismama aktívan pihenjen, sétáljon, lazán mozgassa át magát.

Ha a várandósság előtt is sportoltunk, a 2. trimesztertől folytathatjuk a megszokott programot. Természetesen fokozottan figyeljünk oda testünk változására és ne feledjük a folyamatos orvosi kontrollt sem! A mozgás mennyiségét tekintve nincs különbség várandósok és nem várandósok közt. Az ajánlás heti min. 3-4 alkalommal végzett 30-60 perc edzés. Ezt mindaddig folytathatjuk, amíg jól esik illetve amíg orvosunk el nem tanácsol tőle.

Milyen mozgásformákat érdemes kerülni?

Általában nem javasoljuk vagy csak kis súllyal a súlyzós edzéseket. A nehéz súlyok emelgetése nem a kismamának való. Kerüljünk minden olyan mozgást, amiben magas az esés, ütközés, ütés kockázata. Ilyenek a labdajátékok, küzdősportok, kontaktsportok. Kockázatosak a zökkenéssel, ugrálással járó mozgások, pl. a futás is. És természetesen egy időre felejtsük el az extrém sportokat is: ejtőernyőzni, búvárkodni lesz majd módunk később is. Mindezeken túl ne csináljuk semmit, ami nem esik jól. Felejtsük el a teljesítménykényszert, az eredményben kitűzött célokat. Azt és annyit mozogjunk, ami és amennyi jól esik. Szervezetünk erről is pontos visszajelzést fog adni, mint mindenről. A legkockázatmentesebb mozgás a gyógytornász által vezetett és felügyelt, a terhelt gerincre külön odafigyelő kismamatorna.

A kismamatorna a babának és mamának is jót tesz

Amennyiben a baba és a mama is egészséges, akkor – folyamatos orvosi kontroll mellett – a rendszeres fizikai aktivitás maximálisan ajánlott, sőt. A sport, a mozgás a keringés felgyorsítása és a fokozott oxigénszállítás miatt az egyik legjobb dolog, ami a babával és a mamával történhet.

Szem előtt kell azonban tartanunk, hogy a várandósság alatt testünk folyamatosan változik. Figyelnünk kell arra is, mikor és hogyan terhelünk, beleértve ebbe a gerincünket is. Az Első Szegedi Gerincstúdióban a gerincspecialista gyógytornászok által kidolgozott biztonságos mozgásprogram, a fitmummy® tréning a kismama-torna alapja.

Miért érdemes kismamatornára járni?

A mozgás segít megelőzni a túlzott súlynövekedést és ezzel számos más következmény-probléma kialakulását. Ilyen például a trombózis, a terhességi diabetes vagy a magas vérnyomás. De a karbantartott súly a vetélés vagy a koraszülés kockázatát is csökkenti. Ráadásul az edzett szervezet számára mind a vajúdás, mind a szülés kevésbé megterhelő.

A gyógytornász által vezetett kismamatorna felkészíti gerincünket és izmainkat a teher növekedésére, csökkenti a derékfájást. Mint minden mozgás, jótékonyan hat a stressz-szintünkre és szervezetünk szó szerint mozgásban tartásával gyorsítja a szülés utáni regenerációt. A mozgás miatt élénkebb keringés és anyagcsere-folyamatok miatt a méhlepény vérellátása is javul, ami áttételesen a baba kognitív funkcióira is jótékonyan hat.