Skip to main content

Stretching és mobilizáló torna

A mobilizáló torna alapja a stretching, a nyújtás, célja testünk, benne gerincünk rugalmasságának, mozgékonyságának helyreállítása.

Miért van szükség stretchingre és mobilizáló tornára?

Mobilizáló tornánkat elsősorban akkor ajánljuk Önnek, ha a nap nagy részét statikus, ülő vagy álló pozícióban tölti. Szüksége lehet a mobilizálásra, ha nem vagy csak nagyon keveset mozog. De akkor is a mobilizáló tornára várjuk Önt, ha olyan közepes intenzitású fizikai munkája van, pl. sokat kertészkedik, takarít, amit bizonyos „kényszerített”, gyakran aszimmetrikus testtartásban végez hosszabb időn át. A felsoroltak közös vonása egyes izmok túlhasználata, más izmok és ízületek mozgásának alacsony intenzitása. A nem nyújtott, megrövidült izmok a mozgásterjedelem beszűkülését, akár fájdalmat és rossz testtartást is okozhatnak.

Hogyan segít a stretching és mobilizáló torna?

A mobilizálás alapja a nyújtás, angol szóval stretching. Általánosan igaz, hogy nagyon keveset nyújtunk, pedig mindannyian ismerjük az ébredés utáni nyújtózás kellemes érzését. Ilyenkor az éjjel, nyugalmi állapotban kissé megrövidült izmokat (elsősorban a hasizmot és az ízületek környékét) azonnal megnyújtjuk, „felkészítjük” a napi működésre. Ugyanez a feladatunk az életmódunk miatt nap közben megrövidülő izmokkal, a túlhasznált izmokkal és keveset használt illetve mozgatott ízületekkel. Izmainkat ugyanis szinte észrevétlenül is használjuk nap közben, nem kell hozzá mázsás súlyokat emelgetnünk. A használt, terhelt, elfáradó izmokat pedig nyújtani kell.

Miből áll a mobilizáló torna?

Mobilizáló tornánkon az általános stretchingen túl az életmódból adódóan nem vagy csak egy irányban mozgatott ízületeket is átmozgatjuk, mert az ízületek akkor működnek jól, ha a bennük található folyadékot mozgásban tartjuk. Ennek során a napközben tipikusnak mondható, gyakran helytelen vagy merev testtartással ellentétes irányú lassú, a határig ki- és ott megtartott mozdulatokkal visszaadjuk ízületeinknek a természetes pozíciójukat, az egy irányba kényszerített és szűkített mozgásterjedelmüket kitágítjuk. A minden irányú mozgatás helyreállítja működésük szimmetriáját és beindítja az ízületi folyadék keringését, az ízületek “kenését”. A részben jógaszerű mozdulatok és gyakorlatok végeredménye a kényszertartások oldása, a másnapi terhelésre felkészítő laza könnyedségérzés.