Skip to main content

Tartásjavító torna

A tartásjavító torna elsősorban, de nem kizárólagosan a növekedési szakaszban lévő gyerekeknek, kamaszoknak ajánlott.

Miért van szükség tartásjavító tornára?

A gyerekek növekedése nem egyenletes, jellemzően két nagyobb növekedési hullámban érik el későbbi testmagasságukat. Ezen hullámok idején nem ritka a 10-15 cm-t meghaladó éves testmagasság-növekedés sem. A kamasz szervezetének, csontozatának és izomzatának elképesztő változáson kell ez alatt a rövid idő alatt keresztülmennie. A hirtelen növekedés szinte törvényszerűen hozza magával a beesett vállat, a hanyag tartást vagy a púposodó hátat. Csupa olyan tünetet, amelyek tartóssá válása a későbbiekben komolyabb problémák forrása lehet. Felnőttek esetében a rossz testtartásban, előrehajolva a monitor előtt töltött idő vagy a munkakörből adódó tartós görnyedés, csavarodás okozhat hasonló tartásbeli problémákat. Evidencia, de mégis nagyon fontos a sport szerepe. Akár gyerekként, akár felnőttként, a rendszeres mozgással részben már kezelni tudjuk a problémát, de a sport önmagában gyakran nem elég.

Hogyan segít a tartásjavító torna?

A kifejezetten erre a tünetcsoportra alkalmazott tartásjavító torna gyakorlatok elsősorban a növekedés vagy a tartósan rossz testtartás miatt hirtelen vagy hosszabb idő alatt megnyúló, ezért erejükből, tartásukból veszítő izmok megerősítését célozzák. A core tornával szemben a hát középső és felső szakasza kap kiemelt figyelmet. Ezek az izmok kulcsszerepet játszanak a gerinc és a felsőtest tartásában. Megnyúlásuk miatt nem csak könnyebb, de egyenesen kényelmesebb a helytelen testtartás. A mélyizmokat dolgoztató és fejlesztő gyakorlatok eredményeként az izmok „hozzáerősödnek” a megnyúlt hosszhoz, így újra képesek lesznek megtartani a gerincet, a medencét, a vállakat.

Miből áll a tartásjavító torna?

A kiscsoportos tartásjavító tornán nagyobb hangsúlyt helyezünk a lapocka melletti és a hát középső szakaszán található izmok erősítésére, mivel ezek azok, amelyek a gyors növekedés vagy az előregörnyedő ülés miatt leginkább megnyúlnak és emiatt a tartásbeli problémákat okozzák. Ezek az izmok a relatív gyengeségük miatt hamarabb el is fáradnak, ezért az erősítés mellett feladatunk a regenerálásuk is. Ugyanakkor természetesen nem maradnak el az ágyéki és a nyaki szakaszra fókuszáló gyakorlatok sem. A funkcionális gyógytornát követő kardio-mozgások pedig segítenek az edzés végén „beállított” testtartás megtartásában, „memorizálásában”.