Skip to main content

Zsiráfnyak és nyaki sérv

Bár az embernek és a zsiráfnak egyformán hét nyaki csigolyája van és a zsiráf hosszú nyaka számos előnnyel is jár számára, az embernek nem áll jól a zsiráfnyak. Sőt, folyamatos fájdalmat, végső soron nyaki sérvet is okozhat.

Mi is az a zsiráfnyak?

A zsiráfnyak még nem nyaki sérv. “Csak” egy a hát felső részét és a nyakat érintő elváltozás. Normál esetben álló vagy ülő helyzetben a fejünk a törzsünk fölött található. A füleink pont a vállak fölött, a mellkasunkat kidomborítjuk, a vállainkat hátra húzzuk, nem ejtjük előre. Ebben a pozícióban a fej súlyát elsősorban a gerinc nyaki szakasza, de alatta a gerincoszlop egésze tartja és csak kisebb mértékben a nyak izmai. A zsiráfnyak az előre nyújtogatott nyakat, az előretolt fejpozíciót jelenti. Ebben a helyzetben egyrészt a nyaki csigolyák is elmozdulnak természetes pozíciójukból, másrészt a nyaki izmokra is extra teher hárul. Gondoljunk csak bele: a fejünk fölött tartott bármilyen súlyt mennyivel könnyebb megtartanunk, mint ha ez a súly elindulna előre. Ugyanez igaz a fejünkre is, amit előre nyújtogatva a nyakunknak nem a legteherbíróbb függőleges helyzetében kell megtartania.

Hogyan alakul ki a zsiráfnyak?

Erre a kérdésre egyszerű a válasz: a fejünk, nyakunk állandó előre nyújtogatásából. Vannak olyan tipikus helyzetek, amikor ez a testtartás sajnos nagyon jellemző. A legáltalánosabban a monitor előtt ülve fordulhat elő, amikor – pláne, ha gyengül a szemünk – a nyakunkat előre nyújtogatva próbálunk kiolvasni valamit. Ugyanez igaz autóvezetés közben is. Az ülések fejtámlája azért van, hogy használjuk őket, támasszuk neki a fejünket, ne nyújtogassuk előre a nyakunkat. A laptopok elterjedésével általánossá vált az önálló monitorok és billentyűzetek használatának mellőzése. Pedig a nyakunk számára is ideális ülőhelyzetben a monitor a szem magasságában helyezkedik el, míg a billentyűzet az asztalon úgy, hogy vízszintesen egy vonalban legyen könyökünkkel. Szintén a fej lógatása jellemző az utcai mobilozás során.

Lehet belőle nyaki sérv?

Lehet. Mivel előretolt fej esetében a gerincoszlop egésze helyett csak a nyaki szakasz és a nyak izmai tartják a fej teljes súlyát, ezeket túlterheljük. Nem is gondolnánk, mennyire. A fej minden 1 cm-es előrenyújtása plusz 2 kg-mal terheli a nyakat. Ha tehát a fejünk 5 kg, egy 5 cm-es előrenyújtás megháromszorozza a nyakunkra jutó terhet!

A következmények?

Izmok túlterhelése. Zsiráfnyak esetében a nyaki és a lapockaközi izmoknak folyamatosan ellensúlyozniuk kell a gravitáció hatását. Ezért meghúzódhatnak, begörcsölhetnek.

Merev nyak. A nyaki izmok bemerevedése után csökkenhet a nyaki kisízületek mozgásképessége is. Egyszer csak azt vesszük észre, az autóval tolatva már nem tudunk hátrafordulni, aztán oldalra fordulni is kellemetlen érzés és egyre gyakrabban húzzuk meg vagy alusszuk el a nyakunkat.

Púpos hát. Ha előre nyújtogatjuk a nyakunkat, szinte biztos, hogy a vállaink is előre esnek, a hát felső része pedig görbe, púpos lesz. A lapockaközi izmok megnyúlnak, elgyengülnek, tartásunk egyre rosszabb lesz. Az esztétika mellett ez hirtelen és erős fájdalmakat okozhat a nyakban, vállban, felső hátban.

Nyaki gerincsérv. Amikor a fej előretolódik, a nyaki gerinc alsó része túlhajlított pozícióba kerül. Az agyunk próbálja ezt korrigálni, hogy a szemünk továbbra is előre nézzen és így a nyaki gerinc felső része túlfeszített pozícióba kerül. A megváltozott görbület mellett a porckoronogok deformálódnak, az idegek sérülékenyebbé válnak. A zsibbadó, égő fájdalom már nagy bizonyossággal a nyaki sérv tünete.

Egyéb zsiráfnyak-szövődmények. Ha gyakran fáj a fejünk és a fájdalomcsillapító hatástalan, szintén gyanakodhatunk zsiráfnyakra. Ugyanígy az állandó gyulladt fogfájásra emlékeztető, de fogorvos által kezelni nem tudott állkapocs-fájdalom oka is lehet a zsiráfnyak. Akkor is gyanakodjunk, ha betegség nélkül is nehezebbé válik légzésünk, csökken tüdőnk terhelhetősége. Az egyensúlyzavarok, hirtelen szédülések oka is részben itt keresendő.

Van megoldás?

Természetesen. Megoldás mindig van és mint általában, most is igaz: minél korábban foglalkozunk a problémával, annál jobb eredményt érhetünk el.

Az első lépés, hogy figyeljünk a nyakunkra, testtartásunkra és ha azon kapjuk magunkat, hogy előre nyújtogatjuk a nyakunkat, tudatosan korrigáljunk rajta. Állítsuk be a munkakörnyezetünket a fentebb leírt módon úgy, hogy ne lefelé kelljen néznünk. Gyógytornász segítségével sajátítsunk el néhány gyakorlatot, amelyeket napközben is el tudunk végezni pár percben. És ha tehetjük, hetente egyszer vegyünk részt célzott nyak-váll tornán, ahol a szakember az esetleges hibás mozdulatokat is korrigálni tudja.